Sitewide odkazy byli v začátcích mého podnikání jedním z pilířů SEO. Stačilo zakoupit pár kvalitních „bočních“ odkazů a pozice vám pěkně narůstaly. Jak se mění algoritmy vyhledávačů, musí se zákonitě měnit i strategie optimalizace pro vyhledávače. Právě na to sitewide odkazy poměrně slušně doplatily a dnes už jejich nákup není tak populární, ale hlavně produktivní. Alespoň tak to pozoruji ve svých prodejních statistikách.

První známkou „downtrendu“ bylo neprodlužování tradičně prodlužovaných odkazů velkých SEO firem (nemusím snad dodávat o jaké se jedná) a také dokonce žádosti o smazání zakoupených odkazů.

Sitewide odkazy už neplní svoji funkci, ba naopak v některých případech spíše ubližují. Příchod Google ZOO a změna algoritmů zkrátka donutily linkbuilding posunout znovu o krok dál k mnohem pracnějším metodám. Na druhou stranu to lidi nutí k tvorbě mnohem kvalitnějších odkazů.

Diverzifikace

Kdo si své portfolio budoval právě pro prodej sitewide odkazů, nebude nejspíše v blízké budoucnosti potěšen. Vím, že taková portfolia existují. Majitelé tak budou muset jít s cenou hodně nízko nebo hledat ty, kteří stále žijí v době, kdy byl nákup sitewide odkazů pro SEO populární. Neříkám, že všechny sitewide odkazy jsou zákonitě špatné, ale tvořit zpětné odkazy výhradně z takových odkazů už zkrátka nefunguje tak dobře jako dřív.

Další možností je přetvořit tématické weby na magazíny a publikovat PR články, o které je naopak mnohem větší zájem než v minulosti. Na tematickém webu totiž působí přirozeně a právě to vyhledávače chtějí, přirozené odkazy na váš web.

Ale zpět k pointě tohoto nadpisu. V začátcích mého podnikání tvořil prodej odkazů zhruba 65% mých zisků. Nebýt diverzifikace zisků, asi bych možná právě pomalu krachoval. Naštěstí nám internet dovoluje spoustu možností. Zisky jsem tak postupně rozdělil a dnes tvoří prodej odkazů zhruba desetinu zisků.

Specializujete-li se pouze na jeden druh příjmů, snažte se své příjmy co nejvíce rozdělit tak, že když jeden z nich již nebude vydělávat, máte X dalších, které vám ty díry zacelí. V případě affilu se nespoléhejte pouze na jeden program či jednu strategii.

Článek má 5 komentářů

  1. Jiří Šubr Reply

    Kolem sitewide odkazů koluje spousta mýtů. Pr články se samozřejmě rozšířily, protože je to velmi kvalitní nástroj pro přivedení uživatelů na web a přeci jen, na odkaz v článku klikne více lidí než na odkaz umístěny v sidebaru. Každopádně sitewide odkazy obecně neškodí, Google by byl sám proti sobě, většina blogů na WordPress prostě má odkaz sitewide, protože to je tak defaultně děláno. Vyvaroval bych se stránkám, kde jsou statisíce nesmyslných podstránek, ale kvalitní blogy a magazíny, no problemo.

  2. Honza Reply

    Že bys měl na mysli firmu = políčko kde stojí na začátku bílá věž?
    Taky to pociťuju a narozdíl od tebe je pro mě prodej odkazů velká část zisku.
    Nemyslím, že bys zkrachoval, protože náklady jsou v podstatě nulové.

  3. Mirek Reply

    Já si myslím že účinky ZOO jsou všeobecně poměrně přeceňovány. Sice se o tom hodně píše, ale nikde jsem nečetl nějaký souhrný článek kde by byl konkrétně jmenovaný web který na ZOO doplatil. Jestliže takové jsou (a to nejspíše ano) tak se bude jednat o PR weby nejhrubšího ražení a né klasické blogy/weby kde se v malém prodávají odkazy.

    • admin Reply

      Ani tak nejde o ten prodej jako o nižší účinek sitewide odkazů jako dříve. Neb si neummím představit důvod, proč by velké SEO agentury začali urychleně tyhle odkazu rušit a neprodlužovat, když 2 roky nakupovali a prodlužovali pravidelně pro všechny své weby.

  4. Marek Hnátek Reply

    Díky za pěkné shrnutí. Site-wide linky mají smysl, pokud jsou vhodně umístěny. Často se nakupují, ano, ale stejně tak vznikají přirozeně. okud se blogerovi líbí něcí web a chce ho podpořit, vloží odkaz do bočního panelu.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>