Konečně jsem se dostal ke čtení knihy „Bohatý táta, chudý táta“ od Roberta T. Kiyosakiho, která mi tu pár měsíců ležela ladem. Vždy jsem dával přednost Forbesu či First Class časopisu. Mám přečteno prvních 100 stran a jsem docela nadšený. Co se v knize popisuje je docela logické, měl by na to podnikající člověk přijít sám, ale ve svém okolí a u kamarádů vidím, že to tak nefunguje. Ale o knize třeba v některém z dalších článků. Až ji dočtu, podělím se o názory.

Ve zkratce jen naznačím pro ty, kteří ji nečetli. Robert v ní popisuje, že pro zbohatnutí je nutnost tvořit aktivaněco co vám vydělává peníze nebo zvyšuje časem svoji hodnotu bez vaší fyzické přítomnosti. Jako příklad jsou uvedeny nájmy z nemovitostí, akcie, dividendy, dluhopisy, investiční fondy, společnosti ve kterých není vyžadována vaše fyzická přítomnost atd.

Co se mě ale ihned vtlouklo do hlavy je, že affiliate weby (ale i klasické výdělečné weby) mohou být jedním z vašich aktiv. V podstatě ideální příklad, kdy bez vaší fyzické přítomnosti web vydělává peníze na provizích. Tedy peníze pracují pro vás, nikoliv vy pro peníze. Vaším úkolem je pouze weby vytvořit a případně se o ně starat, což se dá v klidu outsourcovat.

Přeci jen vždy je nutné se o portfolio starat a to ať už máte nemovitosti, vlastníte nějakou společnost nebo máte třeba affil web. Pokud by jste se nestarali, vaše portfolio by upadalo, na affil weby by začalo chodit méně lidí, bylo by méně leadů a sales a u nemovitostí by se vám třeba propadla střecha na hlavu.

Hlavní je si ale uvědomit, že weby mohou fungovat a vydělávat peníze, aniž by bylo potřeba nás – fyzicky. V knížce se také popisuje jak se pozná bohatství. Jak je měřitelné. A padla tam celkem hezká myšlenka, cituji: „Kdybych dnes přestal pracovat, jak dlouho bych dokázal žít?“. Osobně už mám vytvořené nějaké menší portfolio, které vím, že kdybych dnes přestal pracovat, tak mi pokryje současné výdaje a vždy ještě něco zbude, co mohu refinancovat. Jestli jsem knihu dobře pochopil (zatím tu první třetinu), jsem na dobré cestě.

Druhá strana mince je, že chci mít v budoucnu vyšší výdaje, takže musím svá aktiva zvyšovat dokud to lze, aby byli vždy vyšší než moje výdaje. Další věcí je, že se velmi těžko odhaduje trh internetu oproti třeba nemovitostem, takže co funguje nyní, nemusí za 3-4 roky v affilu už fungovat vůbec, ikdyž právě u affilu si myslím, že je trh v ČR teprve na začátku a spíše poroste.

Ta myšlenka se mi hrozně líbí

Už delší dobu (někdy před vánoci jsem na tom začal pracovat) se mi líbí myšlenka vytvořit několik desítek webů, jejichž výdělek bude alespoň 20 000 Kč ročně, tedy průměrně nějakých 1 670 Kč / měsíčně. Cca 4 prodané zájezdy, cca 6 půjčkových leadu po 300 korunách – tedy nic nereálného.

Začalo to tak, že jsem si před vánoci spočítal výdělky jednotlivých webů za celý rok, alespoň tak, co jsem dohledal. Dřív jsem je vůbec neznal. Zjistil jsem, že některé weby mě stojí peníze (reklama, seo, články) a přesto vydělávají pod průměr než jsem si určil. Naopak jsem zjistil, které weby mi vydělávají nejvíce a tedy, které si zaslouží více peněz v reklamě či lepší obsah či jeho rozšíření.

Líbí se mi také počty z kterých zatím neumím určit nakolik jsou reálné (co myslíte? Dejte vědět do komentů), ale o těch nižších číslech do cca 40-50 webů jsem přesvědčen, že jsou reálné. U více jak 40 webů je pravděpodobně nutné se s někým spojit externě nebo si najmout full time zaměstnance, kteří by se o portfolio starali bez vaší přítomnosti. Taky je otázkou, zda se dá udržet 100 webů při průměrných ziscích 20 000 Kč / ročně.

  • Vytvořit 20 webů = Roční zisk bez nákladů  400 000 Kč
  • Vytvořit 40 webů = Roční zisk bez nákladů  800 000 Kč
  • Vytvořit 100 webů = Roční zisk bez náklad 2 000 000 Kč

Kdyby byli náklady 20-30%, jsou to už při 40 webech celkem slušné zisky.

Co je naopak ještě světlejší stránkou, že čísla jsou předpoklad. Realita je pak trochu rozdílná, ostatně jako u byznys plánu. Například moje portfolio nemá průměrné zisky 1 670 Kč měsíčně, ale téměř 2,5x tolik. Zkuste si to čísla spočítat pak.

Čekám na vaše názory. Jsem padlej na hlavu? Nebo vám to naopak dává smysl?

Článek má 16 komentářů

  1. hamil1 Reply

    Ukočírovat 100 webů není žádná legrace a nedá se to zvládnout v jednom člověku. Musí se najmou zaměstnanci či externí spolupracovníci a nákladové položky jdou nahoru. U několika webů má člověk o nákladech víceméně přehled. U stovek už není schopen náklady jednoduše ohlídat. Myslím, že lepší cesta je soustředit se na méně výdělečných webů, přitom zkoušet nějaká nová témata a toho co nepřináší požadovaný efekt se zbavovat.

    • admin Reply

      Ano je tu možnost jít také po druhé cestě a to zvyšováním průměrného výdělku jednodtlivých webů.

  2. Pari Reply

    Pokud chce člověk dělat větší obraty, tak v důsledku vyjde lépe rozjet jeden projekt pořádně, ideálně s přesahem do offline byznysu. Jednoduché násobky nikdy nefungují :-)

  3. panZero Reply

    Takhle to moc brát nejde. Počty ve finále nefungují. Vždy je lepší soustředit více úsilí na pár větších webů, protože ty nakonec dokážou přilákat i přímé inzerenty.

    Z osobní zkušenosti doporučuju vybrat si niku, vytvořit 3 mega weby a 97 webíků na jejich podporu. Pak už stačí jen ovládnout niku a počítat „ty kurvy šustivý“, no a neudělat chybu ;-).

  4. Radek P. Reply

    A nebylo by náhodou lepší se soustředit na pár webů, které ty samé prachy budou generovat samy? Čím víc různých webů, tím víc různých problémů. V jednom člověku se to nedá zvládnout.

  5. Mário Roženský Reply

    Máš dvě možnosti. Buď škálovat do výšky, nebo do šířky. To co popisuješ ty je do šířky. Ale podle mě je mnohem snazší škálovat do výšky. Tedy stávat se autoritativnějším v tvém oboru. A následně totiž se ti zvýší provize, budou se o tebe inzerenti prát apod. Budeš také mnohem méně zranitelný s webem o 1000 stránkách, než s webem o 4 stránkách.

    Také když se naučíš vyškálovat jeden web pořádně nahoru, tak replikovat to samé u dalších bude už hračka a budou třeba 10x větší, než kdyby si se to na tom prvním nenaučil.

  6. Josef P. Reply

    Na tu knížku se taky chystám, ten článek mi připomněl že mám rozdělán článek o webu, který při minimální časové zátěži po dobu tří let stabilně vydělává cca 45 tisíc za rok a finanční náklady byli v roce 2013, 2000,- při 8 hodinách práce za měsíc. Dám to nějak dohromady i s grafem výdělků, návštevnosti, atd a vydám na blogu. Je to docela zajímavé sledovat, jak menší web (má nějakých 60 stran) bez větších zásahů produkuje již třetí rok zajímavé peníze (a ještě k tomu zisk roste). Když to porovnám s jinými většími weby kterým se musím víc věnovat, nebo za ně víc platit, aby se jim někdo věnoval, tak vize většího množství menších webů není úplně k zahození. Už mám tři a letos chci pustit další dva, tak uvidíme jak to v dlouhodobějším horizontu bude klapat. Právě že dost často slyším, že je lepší se zaměřit na větší web a s tím přijdou vyšší zisky, ovšem ne vždy se mi to zatím potvrzuje, navíc to poměrně trvá, náklady jsou o dost větší, ale výsledek se většinou dostaví. Je pravda jak píše Mário, že s webem o tisíci stránkách a solidní reputací jen tak něco v SERPU nezamává.

    • admin Reply

      S článkem souhlasím, moc hezky napsané a podtrhuje to moji myšlenku. Problém je, že dostat web na takovou úroveň vyžaduje minimálně 6 měsíců až 1 rok, než web začne tvořit slušnější příjem. Takže to kvantum půjde nadělat velmi pomalu. Řešením je koupě již nějakých projektů, což jsem zkoušel, ale nepochodil, nikdo zkrátka takové weby neprodává a ani se nedivím.

      Taky nepočitám, že každý web se podaří dostat na tu hranici 20 k měsíčně, takže je třeba počítat i s weby nad kterými člověk stráví čas i peníze, ale přecení jejich výdělečný potenciál nebo zkrátka nedostane web tam, kde by jej potřeboval mít.

      Je to běh na dlouhou trať, ale pokud se výsledky dostaví alespoň z poloviny, stojí to za to.

  7. Honza Reply

    Kiyosaki mi tehdy také hodně dal, ikdyž ho někteří lidé pomlouvají. Díky němu mám pozemek, na kterém má T-Mobile vysílač, takže pasivní příjem opravdu existuje. :-)

    Lukáši, pokud jsi v situaci, kdy se nemusíš bát riskovat, že bys byl bez příjmů, tak jdi do těch 3 mega webů. S každým webem trochu práce. Už třeba jenom fakturování, hlídání jestli není výpadek, aktualizace atd. Já mám webů 150 a už mě to vyčerpává. Já ale tu starost o živobytí mám, takže mi velký počet webů dodává jistotu, že mi něco patří, že každý web něco málo vydělá. Ale podle mě to není dobrá cesta. Sám si chci najít jen několik málo projektů, kterým se budu věnovat naplno a všechny ty menší postupně pustím.
    Podívej se třeba Franta Szabó, ten vyprodal velkou většinu portfolia (a já to tehdy koupil :-) ) a najdou se i další.

    • admin Reply

      Ano, Franta se zbavil skoro celého portfolia webů, ale pokud mám být upřímný, tak většina těch webů neměla jasný cíl a ani plán. Naopak teď Franta buduje portfolio ještě menších affil webů, kde už ten cíl a plán je naprosto jasný. Růst může především do šířky, jen si nejsem jistý, jestli ty jeho affil weby dokáží generovat každý alespoň 20k měsíčně s takto minimem podstránek. Franto, zasvěť nás? (pokud bys sem zavítal)

  8. David Reply

    Knížku jsem též četl a moc se mi líbila, jelikož nepopisuje nic závratného, ale pouze to, na co mnoho lidí kolikrát ani samo nepřijde. Ale teď k té tvé myšlence, nezlob se, ale myslím si, že je dost zcestná a nikdy nemůže dlouhodobě fungovat, jelikož zde nejde používat klasickou matematiku ve smyslu tak, jak popisuješ, jelikož se zde musí promítnout několik dalších činitelů, které ne vždy dokáže člověk ovlivnit. Pokud se o něco takového pokusíš, tak budu rád, když pak napíšeš, jak to vyšlo, nebo případně spíš nevyšlo ;-).

  9. Luba Reply

    Když je hodně webů, tak se pak hůře dělá SEO a je to strašně pracné. V případě stovky webů je třeba sestavit tým a každý dělá určité činnosti. To už nemůže jeden člověk zvládnout.

    • admin Reply

      Ano souhlasím s tím, že 100 webů s výdělkem 20k / rok už se nedá dělat jako one man show, ale ty zisky už tam jsou takový, že tam klidně mohou být 2-3 zaměstnanci.

  10. Luba Reply

    Otázkou taky je, jestli by se podařilo najít dvacet oblastí (nik), které by dokázaly udělat takový výsledek. Myslím, že by to bylo docela těžké. A analýze by se muselo věnovat opravu hodně času.

  11. Jimmy Hayek Reply

    Doporučuju se podívat na přednášku Libora Malého, který tam právě vysvětluje, proč tahle přímá úměra nefunguje http://www.youtube.com/watch?v=UJE2wxd3qWs Zjednodušeně: 1 projekt = 100 % energie. 2 projekty 25 % (nikoliv 50 %) energie vložené do každého z projektů. Při 5 projektech to už jsou pouhá 4 procenta. Čím jsou niky tematicky vzdálenější, tím je ten efekt silnější.

Napsat komentář k Luba Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>